söndag 9 december 2012

VFU dag 9 + 10

Jag tappade rösten, totalt, överansträngda stämband... känns ju bra...sen kom förkylningen också. Ja, jag ansåg att det var klokast att stanna hemma.
I mitt stumma och snoriga tillstånd har jag haft tid att fundera och reflektera över undervisningen i musik.
Min VFU-lärares kompitens ska jag verkligen inte klaga på, hen är mycket kunnig. Dock känner jag att de sätt som jag vill undervisa på är ganska långt ifrån hens. Vissa saker i hens undervisning ska jag absolut ta med mig men.. Jag är en annan typ av person, mer som en fritidspedagog i skallen.
Jag skulle vilja ha det lite mindre strikt, mer lekfullt oh kreativt. Visst bör detta kombineras med "seriösa" inslag också. Det jag menar är att en musiklek inte får bli någonting som barnen får roa sig med i slutet av en lektion i fall de varit duktiga. Musiklekar är en del av den undervisning jag vill hålla i.

Kanske att jag skulle köra en lek i morgon... Hoppas jag slipper hålla i två hela pass i rad denna gången bara för min stackars röst orkar inte med det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar