måndag 10 december 2012

VFU dag 11

10 minuter inledning av lektion (musiklyssnande, alla barn säger ett ord om musken, närvaro), 15 minuter "gömma händerna" från låt och bygg samt 10 minuter avslappning och avslut..
Så såg dagens lektionsplanering ut.
Hur gick det då?
Inledningen harjag gjort så många ggr nu så det är inga större problem. "Gömma händerna" gick bra då det bara var en grupp på 10 förskoleklassare så hann  faktiskt alla få vara dirigenter. strumenten jag använde i dag var klaves, nästa gång kan man antingen addera ett instrument eller använda ett annat. Alltså antingen kör man både klaves och trumma (exempel) eller bara trumma. Jag kommer definitivt att nväda mig av den här övningen igen!

Och så avslappningen... efter att barnen lämnat sina instrument skall de lägga sig på golvet och slappna av (tysta och stilla) till lugn musik.. den som är tystast får lämna klassrummet först. Jag meddelar vem som kan gå genom att nypa lätt i stortån.

Här gick det snett... min VFU-lärare hade lämnat klassrummet och dator låstes, inget lösenord hade jag. Tänka tänka tänka tänka..... fort löste jag situationen genom att de tysta skulle lyssna efter ljud i omgivningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar